fredag 30. mars 2012

Stjel en stikling...

Å ta stiklinger er ikke så vanskelig som mange tror og ihvertfall ikke av Saint Paulia. Herligheten på bildet under er det som en gang var 3 små blader jeg fikk av svigermor. Egentlig sies det jo at man skal stjele stiklinger for at de skal bli fine, men jeg er ikke av den typen så jeg spurte om å ta de og planta ble fin likevel. hihi



Slik gjør du:

#1
Stjel eller spør om å få knipe av noen blader. Du bør ha minst 3 stk.

  

#2
Fyll en potte med jord og vann godt.


#3 
Stikk bladene  ned i jorden. 

Hold plantene fuktige og gi de litt næring innimellom. Etter noen uker vil det dukke opp flere blader og til slutt små herlige blomster. Jeg plantet den på det øverste bildet før jul og det er først nå som det er kommet blomsterknopper, så det tar litt tid altså. Men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.




De andre små plantene på det nederste bildet er avleggere fra en sukkulent. Jeg synes det er gøy med planter og blomster og har kanskje arvet interessen fra mine foreldre. Mamma har alltid hatt grønne fingre og pappa jobbet som gartner i mange år.

Det ligger nok i blodet.. hihi.
Jeg drømmer om et lite drivhus i hagen, men det får nok vente noen år. Det er mange andre ting som bør gjøres først.

Har du tatt avleggere eller stiklinger av noen planter?

- Ellen -





2 kommentarer:

  1. Jeg har en plan om å ta stiklinger av buskbom når det blir enda litt varmere i været. Det skal visst også være lett, og så får man mange flotte hekkplanter helt gratis:b
    Jeg drømmer også om et drivhus en gang, elsker å dyrke særlig spiselige ting. Men først må hele hagen opparbeides:DD
    Ha en fin dag, her skinner sola fra skyfri himmel. Men må sitte inn med en syk liten gutt!!
    Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så smart å ta stiklinger av hekkplante. Dette må jeg undersøke videre. Skal nemlig plante hekk i sommer vi også og buksbom er jo så fin :) Masse god bedring til den lille. Du får sette opp et vindu og få litt deilig vårluft inn i huset :) Ha en strålende dag :)

      Slett

Ord som varmer.